Thursday, March 25, 2010

3.2) Pergerakan bukan lokomotor

3.2.1 Definisi

Pergerakan bukan lokomotor adalah keupayaan untuk mengerakakan tubuh badan tanpa beralih tempat. Kemahiran yang dilakukan tanpa menggerakkan dasar sokongan atau tidak melibatkan perubahan penyokong atau titik pusat pelaku. Ini bermaksud kanak-kanak berada dalam kedudukan yang sama dan tidak berubah ke tempat lain contohnya aktiviti regangan badan, membaling bola ke arah rakan dan sebagainya. Pergerakan bukan lokomotor adalah penting dalam pendidikan jasmani seperti permainan, seni tari dan gimnastik. Sebagai contoh dalam sukan gimnastik kanak-kanak terlebih dahulu akan melakukan regangan otot sebelum beraksi.

3.2.2 Konsep pergerakan
Pergerakan dalam keadaan statik dan memberi penekanan kepada keseimbangan membantu kita menjaga dan menjadikan bentuk badan yang menarik dan badan seharusnya berada dalam keadaan yang fleksibel dan seimbang. Gerakan dibuat dalam keadaan yang tenang dan kurang tekanan. Ini kerana dalam konsep pergerakan bukan lokomotor, tenaga tidak diperlukan dengan banyak dan lebih kepada pergerakan halus-ringan.

3.2.3 Contoh-contoh pergerakan bukan lokomotor

1. Twist
Gerakkan pinggang ke kiri dan ke kanan dan berdiri secara statik. Guru perlu menjadi lebih kreatif untuk menarik minat kanak-kanak untuk melakukan twist dengan memainkan muzik yang rancak. Ini akan membuatkan kanak-kanak menjadi lebih seronok. Selain itu, kanak-kanak juga boleh melakukan twist dengan menggunakan gelung rotan. Cara-cara ialah gelung rotan dimasukan dan diletakkan pada aras pinggang dan kanak-kanak mula melakukan twist dengan gelung rotan. Aktiviti ini boleh dilakukan mengikut arah dan lawan jam. Fungsi gelung rotan itu adalah untuk menahan ketahanan badan untuk mengawal keseimbangan gelung rotan daripada terjatuh. Guru juga boleh mengadakan satu pertandingan melakukan twist dikalangan kanak-kanak. Faedah dari aktiviti ini adalah kanak-kanak dapat menguatkan otot-otot pinggang.

2. Imbangan Y
Ini pula merupakan satu aktiviti gerakan bukan lokomotor yang kreatif. Kanak-kanak berdiri statik sambil kedua belah tangan diangkat ke atas dan membuat huruf Y. Selain itu, ia juga dapat mengajar kanak-kanak tentang huruf Y.

3. Menarik tangan pasangan
Aktiviti fizikal juga boleh dilakukan secara berpasangan. Guru perlu membiarkan kanak-kanak bersosial dengan rakan-rakan yang lain. Ini akan menambahkan lagi keseronokan kanak-kanak kerana kanak-kanak secara amnya mereka suka melakukan aktiviti bersama rakan-rakan. Dalam aktiviti ini kanak-kanak perlu berkerjasama dengan pasangan masing-masing. Kanak-kanak perlu memegang tangan pasangan dan mula menarik tangan pasangan secara serentak sambil berdiri statik. Selain itu kanak-kanak dapat belajar cara untuk berkerjasama dan bertolak-ansur dengan pasangan.

4. Meregang dan mengendur
Aktiviti regangan selalunya dilakukan selepas kita bangun dari tidur dan mengendur pula dilakukan ketika kita berada dalam keadaan sejuk. Ada dikalangan kanak-kanak yang tidak tahu melakukan kedua-dua aktiviti ini. Guru dan ibu bapa perlu mengajar kanak-kanak tentang pergerakan ini. Antara cara-caranya ialah kanak-kanak perlu berdiri statik pada peringkat permulaan. Selepas itu, secara perlahan-lahan badan diturunkan ke bawah lalu menjadi mengecil atau merapatkan badan dalam keadaan mencangkung atau badan kanak-kanak menjadi k, kemudian meregang seperti melompat bintang.

5. Imbangan satu tapak
Terdapat dua aktiviti yang boleh dilakukan, pertama ialah kanak-kanak dapat melakukan aktiviti dengan berdiri tegak sambil bola diangkat ke atas kepala dengan berdiri setempat. Kedua, tangan kanan kanak-kanak memegang bola dan tangan kiri mencapai kaki kiri kemudian mebuat imbangan satu tapak sokongan dilakukan.

6. Memutar gelung di tangan
Kanak-kanak pada unur pra sekolah iaitu 4-6 tahun, mereka gemar menggerak dan memusingkan kedua belah tangan mereka. Ini kerana bagi mereka ianya membuatkan mereka terbang di awangan atau berenang sambil kedua belah tangan bergerak. Guru perlu menjadi kreatif dengan memberikan gelung sebagai contoh untuk kanak-kanak denagn meletakkannya di tangan mereka. Kanak-kanak dapat melakukan aktiviti ini dengan memutarkan gelung dengan menggunakan sebelah tangan dalam keadaan berdiri statik. Selepas itu, letakkan gelung itu di tangan yang satu lagi. Kanak-kanak juga boleh menggunakan 2 buah gelung dan diletakkan di kedua-dua belah tangan mereka sambil kaki berdiri statik. Aktiviti ini dapat menguatkan otot-otot tangan.

7. Melambung bola
Sesungguhnya kanak-kanak tidak dapat dipisahkan dari bermain bola. Guru perlu kreatif dalam mencari alatan-alatan yang boleh membantu perkembangan fizikal kanak-kanak seperti menggunakan bola. Guru dapat melakukan aktiviti ini dalam dua cara. Pertama, melambung bola sesuka hati sama ada pada arah belakang, depan,kiri atau kanan dalam keadaan berdiri statik. Kedua, melempar bola ke arah pasangan secara bergilir-gilir. Dengan melakukannya sejak dari awal, ianya tidak mustahil bagi kanak-kanak untuk menjadi pemain bola jaring, bola tampar, bola baling, dan sebagainya apabila mereka membesar kelak. Selain itu, kanak-kanak dapat memperkembangkan koordinasi mata tangan.

8. Membongkok
Selain berdiri lurus, guru boleh mengajar kanak-kanak tentang cara berdir secara bongkok. Ini boleh menyeronokkan kanak-kanak kerana mereka gemar mencuba sesuatu yang baru dan suka bereksperimen. Kanak-kanak melakukan aktiviti dengan membongkokkan badan ke bawah menjadi 90 darjah dan secara perlahan-lahan menegakkan badan. Aktiviti ini juga boleh diaplikasikan dalam lakonan permainan nenek-nenek si bongkok tiga. Selain itu, kanak-kanak dapat meningkatkan daya ketahanan badan mereka dengan melakukan aksi bongkok.

9. Memusing kepala
Selain menggunakan tangan dan kaki untuk membuat pergerakan, kanak-kanak perlu diajar untuk menggunakan anggota badan yang lain seperti kepala dan lain-lain. Ini adalah kerana kanak-kanak akan menjadi cepat bosan jika guru sudah mati akal dengan asyik melakukan pergerakan yang sama sahaja. Antara cara-cara melakukan aktiviti ini ialah kanak-kanak berdiri statik dan memusingkan kepala mengikut arah jam dan memusingkan semula mengikut arah lawan jam. Daripada aktiviti ini, kanak-kanak dapat menguatkan otot leher dan belajar konsep arah jam. Selain itu, kanak-kanak boleh meningkatkan lagi pengetahuan mereka tentang konsep kiri, kanan, atas, dan bawah ketika memusingkan kepala mereka mengikut konsep tersebut.

10. Mendekam
Guru dapat mengaplikasikan aktiviti mendekam kepada kanak-kanak. Dekam adalah dengan mengunakan satu kaki lurus ke hadapan dan lompatan dilakukan dalam keadaan setempat. Dekam dilakukan dengan tangan menyentuh lantai.

No comments:

Post a Comment